Tuğba DOLU - 102112043
Aslıhan KELEŞ - 102112049
GİRİŞ
Öğretmenlerin yeni programlara uyumunu sağlamada onlara yardımcı olması
için hazırlanmış ders araç gereçlerinden birisi olan Öğretmen Kılavuz Kitabı,“İlgili
öğretim programlarında yer alan hedef ve açıklamalar doğrultusunda ders
kitabının daha etkili kullanımını sağlayacak çeşitli örnek, alıştırma; işlenen
ünitelerle ilgili internet adresleri, okuma kaynakları ve diğer etkinlikleri
kapsayan, öğretmenlerin yararlanması için hazırlanan basılı eser.” şeklinde
tanımlanmaktadır(Milli Eğitim Bakanlığı, 2004: 267). İlk defa 2005-2006 eğitim
öğretim yılından itibaren uygulanmaya başlanan yeni ilköğretim programları
çerçevesinde, öğretmen kılavuz kitapları uygulamaya koyulmuştur. Yenilenen
ilköğretim programı, öğretmenler için hazırlanmış kılavuz kitapların yanı sıra
öğrenciler için de ders kitabı ve çalışma kitabını uygulamaya koymuştur.
Bu
kitaplardan ders kitabı ile öğrenci çalışma kitabı birbirini tamamlar nitelikte
olup öğrencileri düşünmeye, ilişki kurmaya yöneltmektedir. Öğretmen Kılavuz Kitabı’nın
ise öğretmenin el kitabı niteliğinde olması hedeflenmektedir.
Kılavuz
kitapların içeriği hazırlanırken ders kitabı ve öğrenci çalışma kitaplarına
bağlı kalınmakta, ders kitaplarında ve çalışma kitaplarında yer alan
etkinliklere ve bilgilere kılavuz kitaplarda da yer verilmektedir. Milli Eğitim
Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği’nde Öğretmen Kılavuz Kitabı'nın hazırlanması şu şekilde açıklanmıştır:
Öğretim
programlarının geliştirilmesinde benimsenen yapılandırmacı yaklaşım öğrenciyi,
kendisine aktarılan bilgileri aynen kabul eden değil, yeni bilgileri önceki bilgi, beceri ve
deneyimlerinden yararlanarak yorumlayabilen, sorgulayan, eleştiren, problemlere
çözüm önerileri getirebilen ve bilgiyi zihninde yapılandırabilen kişi olarak
görmektedir. Yapılandırmacı yaklaşıma göre düzenlenen eğitimin işlevsel
olabilmesi için öğretmen kılavuz kitapları da bu yaklaşım doğrultusunda
hazırlanmaktadır. Böylelikle öğretmenin bu yaklaşıma uygun ders işlemesi
hedeflenmektedir.
Şimdi Meram Yayınları 7. Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı'nı incelemeye başlayalım. Kitabımız ilk olarak İçindekiler bölümüyle başlamaktadır.

Kitabımızın tanıtım bölümünde ilk olarak giriş bölümü yer almaktadır.

Proje ve performans görevlerinin ardından öğrenci ürün dosyasının ne olduğu, amacı, içeriği, dosya hazırlanırken öğrencinin rolü, öğretmenin rolü ve dosyanın değerlendirilmesinde öğretmen tarafından kullanılacak dereceli puanlama anahtarı anlatılmaktadır. Ülkemiz eğitim sisteminde çok bilinmeyen ve önem verilmeyen öğrenci ürün dosyasının öğretmene tanıtılması, nasıl yapacağının açıklanması yararlı bir çalışma olmuştur.
İlk tema olan sevgi temasının tema hazırlığında öğretmenden
öğrencilere yukarıdaki soruları sorması istenmektedir. Bu sorular çalışma
kitabında yer almamakta sadece kılavuz kitapta yer almaktadır. Sorular ve etkinlikler öğrencileri temaya hazırlayıcı, araştırma yapmalarına elverişli, duygularını ifade etmelerini sağlayıcı özellikler taşımaktadır; fakat etkinlikler bütün temayı kapsayıcı değil temadaki birkaç metnin alt temasına hitap etmektedir.

Okuma bölümünde öğretmenden metni vurgu, tonlamaya dikkat ederek sesli okuması, ardından öğrencilere okutması istenmektedir. Metinde yer alan okuma kazanımlarına yönelik yönlendirmelere yer verilmektedir Burada metinle ilgili öğrencilere sorulması gereken soruların hepsi hazır bir şekilde öğretmene sunulmaktadır Bu kadar detaylı olarak yönlendirme yapmaya gerek yok.




Dil bilgisi bölümünde metindeki cümleler kılavuz kitapta yer almaktadır. Öğretmenden bu cümlelerden hareketle öğrencilere iş, oluş, durum eylemlerini anlatması istenmektedir. Burada öğretmenin kuracağı her cümle açıkça yazılmıştır. Ardından çalışma kitabındaki etkinliğin yaptırılması istenmiştir. Bu etkinliğin cevapları da kılavuzda yer almaktadır.
Her metnin
sonunda iki tane alternatif etkinlik bulunmaktadır. İlk metindeki ilk etkinlik okuma
alanına yönelik okumamı değerlendiriyorum etkinliğidir. Bu etkinlikte önce
“Sakarya Savaşı’na Hazırlık” metninin sözlü olarak özetlenmesi ardından metnin
giriş, gelişme, sonuç olarak grup halinde resmedilmesi istenmiştir.
Öğrencilerin birlikte keyifli zaman geçireceği, fikir alışverişinde bulunacağı
güzel bir etkinliktir.
“Milli Ahlak” mektup türünde bir dinleme metnidir. Metnin yazılı hali sadece Öğretmen Kılavuz Kitabı’nda bulunmaktadır. Metinde Atatürk’ün Türk’lerin milli ahlakıyla ilgili düşünceleri anlatılmaktadır.




Meram Yayınları 7.Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı içindekiler sayfasıyla
başlamaktadır. İçindekiler bölümünde kitabın giriş kısımları ve metinlerin işlendiği sayfalar yer almaktadır. Metinlerden sonra kitabın sonundaki değerlendirme formları, internet adresleri, deyimler sözlüğü, kavramlar ve terimler sözlüğü, kaynakçanın yer aldığı sayfalar belirtilmiştir.
Kitabımızın tanıtım bölümünde ilk olarak giriş bölümü yer almaktadır.
Giriş bölümünde Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndan ve kılavuz kitabın içeriğinden
bahsedilmektedir.
Organizasyon şemasında, temada işlenen metinlerin görselleri, adları, türleri, yazar ve şairleri, metinlerin
işlenişi için ayrılan süreler, temanın işlendiği tarihlere denk gelen belirli
gün ve haftalar, temada yer alan proje görevi, temada yer alan performans
görevleri yer almaktadır. Temaya hazırlık çalışmaları ile ilgili yönerge ve öğrencilere
temada ele alınacak kavramları sezdirmek amacıyla düzenlenen etkinlikler de bir
sonraki sayfadadır.
Okuma ve dinleme metinlerinin işlendiği sayfalarda, metnin işleniş
süreci ve yönergeler, sınıf - okul içi etkinlik anlamına gelen logo, okul dışı
etkinlik anlamına gelen logo, tema adı, metnin adı, metnin türü, yazar / şair, metnin
işlenişi için önerilen süre ve metnin işlenişinde kullanılacak materyallerin
belirtildiği bölüm bulmaktadır.
Etkinlik örneği sayfasında sınıf - okul içi etkinliği gösteren logo, etkinliğin
adı, etkinlikle ilgili beceriler, kazanımlar, öğrenme alanı ve materyaller, etkinlik
sürecinin açıklama ve yönergeleri, her temada temaya veya metne bağlı
etkinlikler ve metin işlenişlerinde bu
etkinliklere gönderme bulunmaktadır.
Burada öğretmene form örnekleri gösterilmekte, bunları kitabın sonunda bulabileceği belirtilmektedir.

Kitabımızda bir de yönerge bulunmaktadır. Yönergede
öğretmene, temaya hazırlık çalışmaları, metinlerin işlenişi, alternatif
etkinlikler, ölçme ve değerlendirme, belirli günler ve haftalar, serbest okuma
çalışmalarıyla ilgili bilgilendirme ve yönlendirmede bulunulmaktadır.
Öğretmen tarafından öğrenciye ödev verilecek proje ve performans
görevlerinin ne olduğu, sürecin nasıl yürütüleceği ve değerlendirmelerinde
kullanılacak dereceli puanlama anahtarları kılavuz kitapta yer almaktadır. Bu öğretmenin ödev sürecini sağlıklı yürütmesi açısından olumlu bir durumdur.
Proje ve performans görevlerinin ardından öğrenci ürün dosyasının ne olduğu, amacı, içeriği, dosya hazırlanırken öğrencinin rolü, öğretmenin rolü ve dosyanın değerlendirilmesinde öğretmen tarafından kullanılacak dereceli puanlama anahtarı anlatılmaktadır. Ülkemiz eğitim sisteminde çok bilinmeyen ve önem verilmeyen öğrenci ürün dosyasının öğretmene tanıtılması, nasıl yapacağının açıklanması yararlı bir çalışma olmuştur.
Yöntem ve teknikler başlığında dinlemede katılımlı, katılımsız, eleştirel,
kendini başkasının yerine koyarak, yaratıcı ve seçici dinleme olarak yedi
dinleme yöntemine; konuşmada, ikna etme, eleştirel, katılımlı, tartışma,
kendini başkasının yerine koyarak, güdümlü, kelime ve kavram havuzundan
seçerek, hafızada tutma tekniğiyle, serbest, yaratıcı konuşma olarak on konuşma
yöntemine; okumada, sesli, sessiz, göz atarak, özetleyerek, not alarak,
işaretleyerek, tahmin ederek, soru sorarak, söz korosu, okuma tiyatrosu,
metinlerle ilişkilendirme, ezberleme, tartışarak, eleştirel okuma olarak on
dört okuma yöntemine; yazmada, not alma, özet çıkarma, boşluk doldurma, serbest
yazma, kelime ve kavram havuzundan seçerek yazma, metin tamamlama, tahminde
bulunma, bir metni kendi ifadeleriyle yeniden oluşturma, duyulardan hareketle
yazma , grup olarak yazma, eleştirel yazma olarak on dört yazma yöntemi
açıklanmış ve bu yöntemlerin uygulanışına yer verilmiştir. Bu konuda pek tecrübesi olmayan öğretmenlerin bu yöntemleri okuyup sınıfta uygulaması eğitimin verimini arttıracaktır.
Yıllık
plan bir öğretim yılı boyunca dersin özelliğine göre yıllık ya da dönemlik
olarak yapılacak çalışmaların aylara, bazen haftalara bölünerek belirlenmesi
sonucu yapılan planlamadır. Kitabımızdaki yıllık planda ders
kitabındaki altı tema ve bunların içindeki dört metnin ne zaman, kaç ders
saatinde işleneceği, metinlerde yer alan kazanımlar, etkinlikler, Atatürkçülük
ile diğer dersler ve ara disiplinler, ölçme ve değerlendirmede kullanılan
araçlar yer almaktadır. Kılavuz kitapta yer alan yıllık plan öğretmeni plan
hazırlama zahmetinden kurtarmakta eğitimin planlı programlı bir şekilde yürütülmesini sağlamaktadır.
Kılavuz kitabımızın girişinde nelere yer verildiğini inceledikten sonra şimdi kılavuzda temaların nasıl işlendiğini ve farklı türde dört metnin nasıl işlendiğini inceleyeceğiz.
Her temanın başında ilk olarak metinlerin adları, türleri, yazarları; metnin kaç ders saati içinde işleneceği belirtilmiştir. Temanın işlendiği döneme denk
gelen belirli gün ve haftalar, tema boyunca öğrencilere verilecek proje ve
performans görevleri sayfada yer almaktadır.
Tema hazırlık bölümünde öğretmene, öğrencileri temaya hazırlayacak etkinlikleri
metinlere başlamadan önce ve otuz dakikada işlemesi önerilmektedir. Her temada, temaya hazırlığın aynı sürede yapılması istenmektedir.
Her temada tema ile ilgili öğrencilerin okunması önerilen kitaplar kılavuz kitapta
bulunmaktadır. Yukarıda sevgi temasında okunması önerilen kitaplar yer almaktadır.Temada
okunması gereken kitaplara yer verilmesi oldukça faydalıdır. Buna ek olarak
öğretmen de kendisi uygun bulduğu kitapları önerebilir.
Öğrencilere verilecek proje ödevi kılavuz kitapta yer almaktadır.
Yukarıdaki kutuda projenin konusu, becerileri yer aldığı halde aşağıda öğretmene
tekrar bir yönerge verilmiş, en basit cümleler bile açıklanmıştır. Bir öğretmen
zaten öğrencisine verdiği ödevle ilgili öğrencisini bilgilendirir, açıklama
ve kaynak önerisi yapar, o nedenle bu
kısım gereksiz olmuştur.
1. METİN: SAKARYA SAVAŞI’NA HAZIRLIK
Kılavuz kitabımızda her metnin başında metnin teması, alt teması,adı, türü, yazarı, işleneceği süre ve metin sırasında kullanılması gereken araç gereçler belirtilmektedir. İlk metin “Şu Çılgın Türkler” romanın uyarlanmış halidir. Metinde
Sakarya Savaşı öncesindeki durum ve meclisteki tartışmalar yer almaktadır. Alt
tema olarak vatan sevgisi işlenmiştir.
Her metnin başında metnin kazanım tablosu yer almaktadır. Birinci metinde okuma, konuşma, yazma ve dil bilgisi kazanımları yer
almaktadır. Kazanımlar doğrultusunda kılavuz kitapta metinlerin işlenişi: ön
hazırlık, okuyalım-anlayalım, konuşalım-anlatalım, yazalım-anlatalım ve dil
bilgisi olarak beş bölüme ayrılmıştır.
Ders
Kitabındaki metinler Öğretmen Kılavuz Kitabı’nda yer almaktadır. İlk olarak hazırlık
bölümünde öğrencilerden Sakarya Savaşı’nın sebepleri ve sonuçları hakkında
araştırma yapmaları istenmektedir. Bu sayede öğrenciler metni daha iyi
anlayacaktır. Bu yönlerdirmeyle Türkçe ve Sosyal Bilgiler dersi arasında da
ilişki kurulmaktadır. Metin “Şu Çılgın Türkler” romanından uyarlanarak
oluşturulmuştur. Öğretmenden romanı temin etmesi, metindeki kısmı kitapta
bulması ve sınıfa tanıtması istenmektedir, ayrıca “Kurtuluş” filmini izlemesi ve
sınıfta da izletmesi istenmektedir. Böylelikle öğretmenin de araştırma yapması, derste etkin olması
sağlanmaktadır.

Okuma bölümünde öğretmenden metni vurgu, tonlamaya dikkat ederek sesli okuması, ardından öğrencilere okutması istenmektedir. Metinde yer alan okuma kazanımlarına yönelik yönlendirmelere yer verilmektedir Burada metinle ilgili öğrencilere sorulması gereken soruların hepsi hazır bir şekilde öğretmene sunulmaktadır Bu kadar detaylı olarak yönlendirme yapmaya gerek yok.
Öğrenci
Çalışma Kitabı’ndaki etkinliklerin yapılmış hali Öğretmen Kılavuz Kitabı’nda
yer almaktadır.

Kelime ve
cümle çalışmalarında öğretmene, metindeki bazı kelime ve cümleler verilmekte ve
bunların gerçek ve mecaz anlamlı olduğu anlatılmaktadır. Verilen bu sözcüklerden
yola çıkarak öğrencilere gerçek anlamla mecaz anlamı anlatması istenmektedir.
Kılavuz kitabın buradaki tavrı sanki karşısında Türkçe öğretmeni değil de bu
konular hakkında hiçbir bilgisi olmayan biri varmış gibidir. Yine öğretmene
metindeki askeri terimlerden yola çıkarak öğrencilere terim anlamı anlatması
gerektiği söylenmektedir. Metindeki anlamı bilinmeyen kelimelerle öğrencilerin
sözlük oluşturması istenmektedir.

Anlama
bölümünde metnin anlamı, metinde neler anlatıldığı, metnin ana fikrinin neler
olduğu, giriş, gelişme, sonuç bölümlerinin nereler olduğu gibi sorular yer
almaktadır. Burada
öğretmenin amaç-sonuç, neden-sonuç ilişkisi üzerinde durması istenmektedir. Yine
bu bölümde öğretmenin, öğrencilerine okuma alışkanlığı edindirmek için farklı
türlerde kitap tavsiyesi yapması, Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki
açıklamalardan hareketle “Okuma alışkanlığı Kazanma” etkinlikleri planlaması
istenmektedir.

Konuşma
bölümünde öğretmenden birkaç öğrencisini tahtaya kaldırması ve onlara alçak
sesle konuşturma yaptırması istenmektedir. Bunun ardından konuşurken “eee”,
“ııı” gibi sesler çıkaran öğrencisini konuşturması ve buradan yola çıkarak
böyle sesler çıkarmanın konuşmayı nasıl etkilediğini anlatması istenmektedir.
Bu örneği yaparken bir öğrencinin konuşmasından yola çıkmak çok sakıncalı bir
davranıştır. Ergenlik çağında bir öğrenci bu şekilde arkadaşlarının alayına
maruz kalabilir.
Konuşma
bölümünde çeşitli konuşma kazanımlarıyla ilgili etkinlikler yer almaktadır.
Örneğin öğretmenin bir konu vermesi ardından herkesin bu konuya farklı bir
bakış açısı getirerek konuşma yapması önerilmektedir. Bu etkinlik öğrencilerin
ilgisini çekecek verimli bir etkinliktir.
Yazalım anlatım
bölümünde metindeki vatan kelimesinden hareketle öğrencilere yaratıcı yazma
yöntemini kullanarak öykü yazdırılmaktadır. Öğretmenden sınıfa dilekçe, mektup
tutanak gibi yazı türleri örnekleri getirip sayfa düzeni, biçimi konusunda
öğrencileri bilgilendirmesi istenmektedir. Bu yazı türlerinin kılavuzda
verilmeyip öğretmen tarafından temin edilmesinin istenmesi olumlu bir durumdur.

Dil bilgisi bölümünde metindeki cümleler kılavuz kitapta yer almaktadır. Öğretmenden bu cümlelerden hareketle öğrencilere iş, oluş, durum eylemlerini anlatması istenmektedir. Burada öğretmenin kuracağı her cümle açıkça yazılmıştır. Ardından çalışma kitabındaki etkinliğin yaptırılması istenmiştir. Bu etkinliğin cevapları da kılavuzda yer almaktadır.
Haftanın öyküsü
etkinliğinde öğrencilerin okuyup beğendiği öyküleri sınıfta tanıtması ve
haftanın öyküsünün seçilmesi amaçlanmıştır. Öğrencilere okuma alışkanlığı
kazandırılmasında oldukça yararlı bir etkinliktir. Kılavuz kitapta böyle
etkinliklerin yer alması olumlu bir durumdur.
Şimdi ikinci tema olan Atatürk temasından mektup türünde bir dinleme metninin kılavuz kitaptaki işlenişini inceleyeceğiz.
2. METİN: MİLLİ AHLAK
“Milli Ahlak” mektup türünde bir dinleme metnidir. Metnin yazılı hali sadece Öğretmen Kılavuz Kitabı’nda bulunmaktadır. Metinde Atatürk’ün Türk’lerin milli ahlakıyla ilgili düşünceleri anlatılmaktadır.
Metnin
kazanımları dinleme, konuşma, yazma, dil bilgisi ve Atatürk olarak beşe
ayrılmaktadır. Dinleme metni olduğu için okuma kazanımına yer verilmemektedir. Bu
temada diğer temadan farklı olarak temayla ilgili okunması önerilen kitaplara
ve verilmesi önerilen proje ödevlerine yer verilmemektedir, bu olumsuz bir
durumdur.
Dinleme
metninin yazılı hali kılavuz kitapta yer almaktadır.

Bu metnin
işlenişi diğer metinler gibi hazırlık bölümüyle başlamamakta, direkt dinleme
bölümünden başlamaktadır. Dinleme bölümünde öğretmenden, metni öğrencilere
dinletmesi, dinletirken önemli gördükleri yerleri not aldırması istenmektedir.
Dinleme yöntemi olarak not alarak ve seçici dinlemenin kullanılması
söylenmektedir.
Kelime ve
cümle çalışmalarında metinde önemli görülen anahtar kelimelerin belirlenip deftere yazılması ve bunların anlamına uygun
olarak cümlede kullanılması istenmektedir. Anlamı bilinmeyen kelimelerle sözlük
çalışmaları yaptırılarak öğrencilerin kelime dağarcıklarının gelişimi
amaçlanmaktadır.

Anlama
bölümünde yine klasik olarak metni anlamaya yönelik bütün sorular kılavuz
kitapta yer almakta ve öğretmen tarafından bu soruların sırayla öğrencilere
sorulması istenmektedir. Farklı bir etkinlik olarak öğretmenden, öğrencileri
okulda veya çevrelerinde düzenlenen yaşlarına ve seviyelerine uygun
etkinliklere yönlendirmesi ve öğrencilere bu etkinliklerdeki izlenimlerini
deftere not almalarını söylemesi istenmektedir. Öğrencilerin okul dışında bir etkinlikte yer almaları derse karşı olumlu tutum geliştirmelerini sağlayacaktır
Konuşma
bölümünde metinden hareketle yaratıcı konuşma etkinliği yaptırılmaktadır. Atatürk’ün
milli ahlak sözlerinden hareketle öğrencilerin kendi düşündüklerini ifade
etmeleri istenmektedir. Bir öğrencinin düşüncesinden sonra diğerinin konuya
farklı bir bakış açısı getirmesi istenmektedir. Böylelikle öğrenciler farklı
düşünceleri görecek ve tartışabilecektir. Farklı düşüncelere saygı duyma
davranışını kazandıracak güzel bir etkinliktir.

Yazma bölümünde öğretmenden, öğrencilere bir konu
vermesi ve bu konudaki düşüncelerini güdümlü yazma yöntemiyle yazmalarını
söylemesi istenmektedir. Anı yazdırma çalışmasında anı yazarken dikkat edilecek
tüm unsurlar kılavuzda yer almış bunların öğrencilere söylenmesi istenmiştir.
En son olarak öğretmenin tutanak örneklerine sınıfta yer vermesi ve
öğrencilerin gittikleri sanat ve bilim etkinlikleriyle ilgili gözlemlerini
tutanak halinde yazması istenmektedir. Geçen ders işlenen konunun bu hafta yeni
öğrenilen tutanakla ilişkilendirilmesi öğrenmenin kalıcılığı yönünden
yararlıdır.
Dil
bilgisi çalışması olarak metnin ilk paragrafının öğretmen tarafından deftere
yazdırılması, noktalama işaretlerinin öğrenciler tarafından kontrol edilmesi,
yanlışlar varsa düzeltilmesi istenmektedir.
Metinde yaptırılması önerilen bu alternatif etkinlikte, öğretmen Atatürk’ün kişiliği ve özellikleri ile
ilgili metni sınıfa okur. Öğrencilerden dinlerken not almalarını ister, metinle
ilgili sorular soracağını söyler. Metnin sorularını bitirdikten sonra
öğrencilerden bu metne benzer metinler bulup sınıfa getirmelerini ister. Not
alarak dinlemenin kazanımı için yararlı bir etkinliktir.
Diğer etkinlikle
hemen hemen aynı bir etkinlik, tek farkı burada katılımsız dinleme yönteminin
seçilmesi ve metin olarak anıya yer verilmesidir.Bu etkinlikle tekrara düşmek
yerine daha yaratıcı bir dinleme etkinliği seçilebilirdi.
Milli
Ahlak metni mektup türünde bir metin olmasına karşın metnin işlenişinde kılavuz
kitapta mektupla ilgili herhangi bir etkinliğe yer verilmemiştir. Örneğin yazma
faaliyeti olarak temayla ilgili öğrencilere, “Atatürk’e mektup yazma” etkinliği
yaptırılabilirdi.
Şimdi dördüncü tema olan Toplum Hayatı temasından şiir türünde Dostlar Beni Hatırlasın isimli metnin kavratılmasında kılavuz kitabın öğretmen üzerindeki etkisi nasılmış onu inceleyelim.
Şimdi dördüncü tema olan Toplum Hayatı temasından şiir türünde Dostlar Beni Hatırlasın isimli metnin kavratılmasında kılavuz kitabın öğretmen üzerindeki etkisi nasılmış onu inceleyelim.
3. METİN: DOSTLAR BENİ HATIRLASIN
Temanın metnine geçmeden önce metinle ilgili Kazanım Tablosu yer alır. Bu kazanım tablosunda işlenecek metnin dört temel beceri olan okuma,dinleme,yazma,konuşma ve dil bilgisi ile ilgili kazanımlarına yer verilmiştir.
4. Tema olan toplum hayatında Âşık Veysel Şatıroğlu’nun şiir türündeki ‘’Dostlar Beni Hatırlasın’’ adlı metni işlenmiştir. 4. Tema ile ilişkili olarak metinde geçen alt tema, metnin ismi, türü, şairi, araç ve gereçleri ile birlikte kaç ders saatinde işleneceği öğretmene belirtilmiş bir bakıma kabaca planı yapılmıştır. Hangi araç ve gereçleri kullanması gerektiği konusunda öğretmen yönlendirilmiştir. Araç-gereç konusunda yaratıcı bir fikir ya da materyal hakkında bilgi verilseydi öğretmenin işine yarayabilirdi fakat her ders kullanılan araç-gereçleri belirtmek anlamsızdır.
İlk olarak hazırlık aşaması yer alır. Hazırlık aşamasında öğretmenden sınıfa metin ile ilişki kurduracak bir soru sorması ve bu soru üzerine yazı yazdırması istenmiştir. Metne geçmeden öğretmenin yazma eğitimi ile ilgili bir çalışma yapması konusunda yönlendirilmesi güzel fakat sorulacak soru öğretmene bırakılmalıdır. Örneğin ‘’Dost kime denir?’’ sorusunu sormak yerine her sınıfın dinamiği, sosyal yapısı, öğrenci ilişkileri farklı olduğu için öğretmen sınıf üzerinden örnekler vererek soru yöneltirse sınıfın güdülenmesi daha kolay olacaktır. Böylelikle öğrencilerden genel bir soru ve konu üzerinden yazı yazmalarını istemek yerine kendilerinden daha çok şey bulabilecekleri yazılar yazılmasına vesile olunabilir.
Bunun
devamında öğrencilerden Âşık Veysel’e
ait ses kaydı, CD, görsel istenmesi konusunda yönergeler yer alıyor. (Gönüllü öğrenciyi
kaldırmaktan, not alma konusuna kadar her öğretmenin rutini olan davranışlar
gereksiz bir şekilde hatırlatılmıştır.)
Öğretmeni, öğrencilerinden Âşık Veysel şiirleri bulup,
ezberleyerek şiir dinletisi yapması isteniyor. Bu ezberleme sürecinde
öğrencilerinin ezber sürelerini not alması gerektiği hatırlatılmıştır. Ayrıca öğretmeninde işlenecek olan Dostlar
Beni Hatırlasın isimli şiiri incelemesi ve besteli olarak öğrencilerine dinletmesi
istenmiştir. Besteli hâli ile şiirin dinletilmesi fikri oldukça yerinde
olmuştur. Bu yönergeye uyan öğretmenin, halk ozanı olan Âşık Veysel’i
öğrencilerinin zihninde pekiştirmesi kolaylaşacaktır.
Öğrencileri
konuya hazırlamak için soru sorulması gerektiği belirtilmiş ve bu sorular yine
kitap tarafından verilmiştir. Sorular metni ilk gören kişinin direkt olarak
aklına gelebilecek tekdüzelikte sorulardır.
İkinci bölümde Okuyalım-Anlayalım kısmı yer alır. Bu bölüm okuma, kelime ve cümle çalışmaları, anlama olmak üzere kendi arasında üçe ayrılır. kısmında da kitabımız türkü seçiminde öğretmeni özgür bırakmak yerine belirttiği birkaç türküden birinin dinletilmesini uygun bulmuştur.
Okuma
bölümünde öğretmenden öğrencinin metnin türünü fark etmesini sağlayacak şekilde
yönlendirilmesi istenmiştir. Öğretmenin metni sesli okuma yöntemi ve özellikle
söz korosu yöntemiyle okutması uygun bulunmuştur. Bu yöntemle ilgili kazanımlar
öğretmene belirtilmiştir.(Okuma kazanımı 1. kazanımın altındaki 5. kazanıma hitap ettiği de belirtilmiştir.)
Örnek de
görüldüğü gibi de söz korosunun nasıl uygulanacağı hakkında kısa bir bilgi
verilmiştir. Türkçe öğretmeninin söz korosu yöntemini bilmemesi ihtimalini yok
sayarak yine gereksiz bir şekilde yönlendirilme yapılmıştır.
Söz korosu
yönteminde Dostlar Beni Hatırlasın adlı şiire cevap niteliğinde Ümit Yaşar
Oğuzcan’ın Dostlar Seni Unutur Mu? İsimli şiirine yer verilerek öğretmene
yerinde ve doğu bir fikir verilmiştir. Bu şiir sadece öğretmen kılavuz
kitabında yer alır.
Ayrıca söz korosu yöntemi öğrencilerin konuşma
becerilerini geliştirmeye yöneliktir. Öğretmeni bu şekilde yönlendirmesi
faydalıdır.
Kılavuz kitabın kelime ve cümle çalışmaları kısmına gelecek
olursak metinde geçen bilinmeyen kelimeler üzerinde durulması istenmiştir. Daha
sonra kavram havuzu oluşturulması ayrıntılı şekilde anlatılmıştır. Konunun daha
iyi anlaşılması adına kavram havuzu yararlı bir yöntem. Kılavuz kitap öğretmene
yöntemler ve etkinlikler içinden işine
yarayacak, öğrencilerden dönüt alma olasılığı daha yüksek etkinlikleri önermesi
bakımından olumludur. Bunun akabinde her Türkçe öğretmeninin bileceği bir
etkinlik olan kavram havuzunu bu kadar detaylı anlatmasına hiç mi hiç gerek
yoktur.
Bu bölümde
metnin kavratılması için sorular üzerinden sınıfı yoklaması için öğretmene
komutlar verilmiştir. Metne ait sorularda yeniden kitabın geneline ait olan ayrıntılı komutları görebiliyoruz.
Kılavuz kitapta yer alan Ümit Yaşar Oğuzcan'ın cevap niteliğindeki şiirinin neden yazıldığının öğrencilere anlatılması istenmiştir.Bu şiirin kılavuz kitapta yer alması ve sınıfta okutulmasının istenmesi oldukça uygundur.
Bu bölümde
yaptırılacak etkinlikler öğrenci çalışma kitabında yer aldığı şekilde öğretmen
kılavuz kitabında gösterilir.
Bununla birlikte etkinliklerin yaptırılması için yönergeler yer alır.
Ardından 3. Bölüm olan Konuşalım Anlatalım bölümüne bakacak olursak;
Ardından 3. Bölüm olan Konuşalım Anlatalım bölümüne bakacak olursak;
Konuşma
tekniklerinden yaratıcı konuşma tekniği kullanılması istenmiştir. Bu süreçte öğrencilerin neler kazanacağı ve
tekniğin nasıl uygulanacağı ayrıntısı ile öğretmene anlatılmıştır. Bu kadar ayrıntılı anlatılması doğru olmasa da ihmal edilen becerilerden biri olan konuşma becerisi üzerine yönerge verilmesi çok yerindedir.
Dördüncü
kısım olan Yazalım Anlatalım kısmında
öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmeye yönelik yapılacak
etkinlikler adım adım gösterilmiştir.
Kılavuz
kitabın 219. sayfasında kavram haritası hakkında ayrıntılı bilgi yer alır. Bu
etkinliğin uygulanması istenir. Etkinliğin okul içi ve okul dışı olduğu da
işaret ile belirtilmiştir.
Kavram
haritası oluşturmanın öğrenciye kazandıracağı beceri ve kazanımlar, hangi
alanlara hitap ettiği, süresi gibi bilgiler açık bir şekilde öğretmene
verilmiştir. Kavram haritası oluşturma öğrenciyi zihinsel olarak harekete
geçireceği gibi sözcüklerin anlamlarının kavratılması açısından da oldukça
faydalıdır. Öğretmeni bu şekilde yönlendirmek faydalı olabilir. Süreç kısmında
öğretmenin her hareketi kontrol altındaymış gibi anlatılmıştır. Adım adım bütün
incelikleriyle etkinlik anlatılmıştır.
Ardından
yine kavram haritası oluşturma ile ilgili öğrencilerden ne gibi dönütler
alınacağı adına ve öğretmenin etkinlik üzerinde değerlendirmeler yapması adına değerlendirme
kısmı yer almıştır.
5. bölüm
olan dil bilgisi bölümünde ise tahtaya yazılacak örneklere karar vermekle
başlıyor kılavuz kitap. Verilecek örnekleri belirtip hangi noktalara dikkat
çekileceğine kadar yönerge vermiştir.
Dil bilgisi
çalışmaları ile ilgili öğrenci çalışma kitabında yer alan etkinliğin
yaptırılması belirtilmiş ve öğrenci çalışma kitabındaki etkinlik sayfası
cevapları ile birlikte öğretmen kılavuz kitabında yer almıştır.
Milli Kültür teması
altında işlenen Dil Bilir Misin? isimli karagöz oyununun kılavuz
kitapta diğer türlerden farklı olarak ne gibi yönergelerle belirtildiğine göz
atalım.
4. METİN: DİL BİLİR MİSİN?
Bu metnimizden önce de diğerlerinde olduğu gibi Metin Kazanım Tablosu yer aldıktan sonra hazırlık bölümü yer alır.
Hazırlık
aşamasında kılavuz kitap bu metnin türü üzerine öğrencilerin araştırma
yapmasını belirtmiştir.
Öğretmene karagöz oyununun meddah ve orta oyunu gibi
diğer geleneksel oyunlarla olan benzerliği hatırlatılmıştır.
Okuma
tiyatrosu ile öğrenciye yönelik kazanımlar belirtilmiştir. Nasıl
uygulanacağı konusunda oldukça ayrıntılı bilgiler yer almaktadır. Öğrencilerin
metni okuma tiyatrosu şeklinde okurken nelere dikkat etmeleri hususunda yine oldukça ayrıntılı
hatırlatmalar yer almaktadır.
Kelime ve
cümle çalışmaları kısmında hangi kaynaklardan yararlanılacağı konusunda
yönlendirmeler vardır.
Atasözü ve
deyimler ile ilgili öğretmen kılavuz kitapta yer alan etkinliğin sınıfta
yapılması istenmiştir.
Etkinlik hakkında genel bilgiler yer almakta. (Neyin ne amaçla öğretileceği gibi.)
Süreç
kısmında etkinliğin nasıl uygulanacağı konusunda adım adım bilgiler
verilmiştir. Bu etkinlikte yer alması
istenen atasözü ve deyimler altta sıralanmıştır. Etkinlik konusunda bilgi
verilmesi yerinde olmuş fakat örnek atasözü ve deyimlere müdahale edilmesi
doğru değildir öğretmen buna kendisi karar vermelidir.
Bu kısımda
da daha önce de incelediğimiz gibi metin ile ilgili sorula sorulması istenmiş
ve sorular da en ince ayrıntısına kadar kılavuz kitap tarafından verilmiştir.
Ayrıca
metindeki bir cümleden hareketle söz sanatlarından mübalağa üzerinde durulması
istenmiştir.
Metinle
ilişkili etkinlikler öğrenci çalışma
kitabında yer aldıkları gibi öğretmen kılavuz kitapta da yer almıştır.
Öğrenci
çalışma kitabındaki etkinliklerin diğer kılavuz kitapta yer alması öğretmenin
takibi açısından olumludur, kolaylık sağlar.
Konuşalım
Anlatalım bölümünde öğretmen serbest konuşma tekniğinin uygulanması konusunda
yönlendirilmiştir.
Bu bölümde yazma çalışması olarak metin tamamlama yöntemi
önerilmiştir. Yöntemin hedef ve kazanımlarına değinilmiştir.
Temel becerilerin kazandırılması konusunda kitap,
öğretmeni net bir şekilde yönlendirmiştir.
Yapılacak etkinlikteki uyarılara kadar anlatılmıştır.
Bu tarz hatırlatmaların sık sık yapılması kılavuz kitapla
ders işleyen bir öğretmeni oldukça sıkacaktır.
Kılavuz kitap, eleştirel bir ortam oluşturularak öğrenciler arasında fikir alışverişi yapılmasını istemiştir. Bunu da sunduğu yönergelerle öğretmene belirtmiştir.
Bunun yanında yazılan oyunlardan birinin canlandırılması hakkında verdiği yönerge ile drama çalışması açısından oldukça faydalı bir şekilde yol göstermiştir. Drama tekniklerinin önemi her ne kadar bilinse de öğretmenlerin derste uygulamayı çok fazla tercih etmedikleri bilinir. Kılavuz kitap canlandırmaya değinerek güzel hatırlatma ve yönlendirme yapmıştır.
Yazalım
Anlatalım bölümünde geçen etkinliğin cevaplarına yer verilmiştir. Bu etkinlik
klasik sorulardan oluştuğundan
cevapların bu şekilde net olarak verilmesi çok gereksizdir.
Dil bilgisi
kısmında dil bilgisinde kavranılması istenen konu ve konunun açıklaması üzerinde
durulmuş ardından konuyla ilgili örneklere yer verilmiştir.
Ek fiil konusunun
kavratılması amacına yönelik bazı bilgiler verilmiştir fakat sadece anlatılacak
konunun isminin verilmesi yeterlidir çünkü ek-fiili bilmeyen bir Türkçe
öğretmeni düşünülemez. Bu nedenle tanım
yapılması oldukça gereksizdir.
Konuya uygun
örnekler verilmiştir. Konuya uygun örneklerin çözülmesi gerektiği hatırlatılsa
yeterliydi fakat çözülecek örnek cümlelere kadar bu kitapta yer alması oldukça
yersizdir. Çünkü her sınıfın seviyesi farklıdır, öğretmen kendi sınıfının
seviyesine göre örnek vermelidir o konuda da özgür bırakılmalıdır.
Örnek
cümleler, bu örnekte de rahatlıkla gözükebilir.
Nerede, ne zaman, neye karşı
vurgu ve açıklama yapılacağı belirtilmiş.
Her öğretmenin ders anlatış tarzı farklıdır bu yönergeler öğretmeni ancak bunaltır.
Haber ve dilek kiplerine ayrıntılı şekilde yer verilmiştir.
Dil bilgisi
konularının adeta bir konu anlatımlı Türkçe kitabı gibi en ufak ayrıntısına
kadar anlatılması oldukça gereksiz ve öğretmeni köreltecek niteliktedir. Dil bilgisinde işlenmesi gereken konu
belirtilip anlatılışı ve hangi örneklerin yapılacağı öğretmene
bırakılmalıdır.
Akabinde en son 8. Etkinlikteki bulmaca çözümleriyle birlikte yer alırken öğretmenin eklemek istediği bir şey var ise not alması için küçük bir bölüm bırakılmıştır.
Soruların
nitelikleri ve cevaplanacakları süre belirtilmiştir. Puanlama tablosu yer alır.
Ayrıca sınıfta ve bireysel olarak eksik kalan kazanımların pekiştirilmesi,
tamamlanması ve öğrenme ortamı hususunda öğretmene uyarılarda bulunulmuştur.
Konu yeterince kavratılamamış ise öğretmene yol göstermesi açısından faydalı
bir yönergedir. Ayrıca puan aralıkları belirtilmiştir.
Ardından
soruların çözümlerine yer verilmiştir.
Öğrenci Çalışma
Kitabında yer alan etkinliğin yaptırılması istenmiştir. Etkinlik cevaplarıyla
birlikte yer alır.
Gerçekleşmemiş
kazanımlar hakkında öğrencinin bilgilendirilmesini isteyen kılavuz kitap doğru bir yönlendirme yapmıştır. Metin işlenirken yapılan etkinlikler ve konunun öğrenilmesi ne kadar önemliyse ölçme değerlendirme de o kadar önemlidir. Öğrencilerin seviyelerinin öğretmen tarafından bilinmesinin yanında öğretmen kılavuz kitabın yönlendirmesiyle öğrencilerin de kendi seviyelerinden haberdar olmalı öğretim sürecine katkı sağlar.
Tema sonlarında tema değerlendirme formu yer alır. Bu formların her öğrenci için uygulanması zaman alabilir.
Kitabın son kısımlarında ise performans değerlendirme, ürün dosyası değerlendirme, şiir kitabı okuma gibi formlar yer alır.
Daha sonra yararlanılan internet adresleri, kavram ve terimler sözlüğü ile kılavuz kitap son bulur.
Öğrencilerin metinlerde geçen kelimeleri rahatlıkla bulabilecekleri bu sözlük öğretmen kılavuz kitabının sonunda da yer almakta.
Meram
Yayınlarına ait 7. Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı'nı inceledikten sonra konuyu
toparlayalım. Milli Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları
Yönetmeliği’nde Öğretmen Kılavuz Kitabı'nın hazırlanmasındaki kriterlere
bakacak olursak:
a) Konuların işlenişinde ulaşılmak istenen kazanımlar/hedefler belirtilir.
a) Konuların işlenişinde ulaşılmak istenen kazanımlar/hedefler belirtilir.
*Kitabımız bu konuda üstüne düşeni yerine getirmekteydi. Her
metinden önce Metin Kazanım tablosu yer almaktadır.
b) Eğitim ve öğretim programlarında yer alan kazanım/amaç ve açıklamalar doğrultusunda öğrencilere bilgi, beceri, tutum ve davranışların kazandırılmasında öğretmene yardımcı olacak ve öğretmeyi kolaylaştıracak bilgi, örnek ve uygulamalara yer verilir.
*Kitapta öğretmene yardımcı olacak, işini kolaylaştıracak her türlü bilgi oldukça ayrıntılı bir şekilde bulunmakta.
b) Eğitim ve öğretim programlarında yer alan kazanım/amaç ve açıklamalar doğrultusunda öğrencilere bilgi, beceri, tutum ve davranışların kazandırılmasında öğretmene yardımcı olacak ve öğretmeyi kolaylaştıracak bilgi, örnek ve uygulamalara yer verilir.
*Kitapta öğretmene yardımcı olacak, işini kolaylaştıracak her türlü bilgi oldukça ayrıntılı bir şekilde bulunmakta.
c) Bilgi,
beceri, tutum ve davranışlar ile değerlerin öğrencilere kazandırılmasında kullanılabilecek
araç-gereçle birlikte öğretim yöntem ve teknikleri ile ayrıca;
*Öğrencilere
kazandırılacak tutum, davranış ve becerilerde kullanılabilecek araç-gereçlere
değinilmiştir fakat ders esnasında her zaman bu araç-gereçler sağlanamayabilir.
Yöntem ve teknikler ise teorik olarak verilmekte fakat uygulamada ne kadar işe
yaradıkları tartışılır.
1)Konu ile
ilgili zaman analizine ve konunun işleniş planına,
*Konu ile ilgili
işleyiş planı bulunsa da uygulamada zaman konusunda sıkıntı yaşandığı
bilinmektedir.
2)
Öğretmenin konu ile ilgili yapacağı ön hazırlıklara,
*Öğretmenin
konu ile ilgili yapacağı ön hazırlıklar, sorumluluklar kitapta yer almaktadır.
3) Konuya
girerken daha önce işlenen konularla ilişkisini sağlayacak ve öğrencinin ilgisini
çekecek hatırlatmalara, sorulara ve benzeri unsurlara,
*Konuya
girerken o konunun diğer konularla ilişkisini hatırlatacak unsurlar konusunda
kitabımızın zayıf kaldığını söyleyebiliriz. Sorular aynı tekdüzelikte, genel
sorulardan oluşmaktadır.
4) Ders
kitabında yer alan ve açıklama gerektiren şekil, şema, çizelge ve benzeri yardımcı
unsurlara, yer verilir.
*Ders
kitabında yer alan şekil, çizelge vs. yardımcı unsurlarla güzel bir şekilde
açıklanmıştır. Örneğin hangi yönergenin hangi kazanıma hitap ettiği, etkinliklerin okul içi veya okul dışı olması sembol ve şekillerle gösterilmiştir.
ç)
Öğrencileri araştırmaya, günlük yaşamda karşılaşılan çeşitli sorunlara çözüm üretmeye
yöneltecek ödev, proje ve benzeri örnek çalışmalara yer verilir.
*Kitapta çok
sayıda proje ödevi ve benzeri yer almakta fakat öğrenciler tarafından geliştirilen
proje ödevlerinin günlük hayat sorunlarına çözüm üretebileceği konusu tartışmaya
açıktır. Faydalılığı ve öğrenciye katkısı konusunda eksiklikler vardır.
d) Konuların
sonunda, gerekli görülmesi halinde verilen kavramlarla ilgili sözlük bulunur.
*Kitabımızın
sonunda kavramlar ve terimler sözlüğü bulunmaktadır.
Meram Yayınları’nın 7.Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı'nı incelediğimizde dikkatimizi çeken olumsuz özellikler:
*Bir rehber
görevi gören kitap öğretmenin atacağı her adımı, yapacağı ya da yapması gereken
her şeyi ayrıntılı olarak açıklayıp öğretmenin önüne hazır eğitim sürecini
sunduğundan yeni programın öğretmenden beklediği yaratıcılık ve araştırmacılık gibi
özellikleri köreltmektedir.
*Her öğretmenin kendine has ders işleyişi, yöntemleri vardır. Kılavuz kitap öğretmeni standartlaştırmakta, öğretmenler arasındaki bu farklılığı ortadan kaldırmaktadır. Buradan ülkemizdeki öğretmenlere güvenilmediği sonucu da çıkmaktadır. Bu durum verilen talimatları uygulayan,
eleştirmeyen ve eğitim sürecinin hazırlık aşamasında rol oynamayan bir öğretmen
modeli ortaya çıkarmaktadır.
*Öğrencilerin
gelişim farklılıkları dikkate alınmamış, seviye gruplarına göre vurgulanması
gerekenler belirtilmemiştir.
*Kitap ile
dersin uygulanışı arasında ciddi farklar vardır. Kitapta varsayılan sınıf
düzeni, dersin kontrolü, işlenişi oldukça mekaniktir. Kitaptaki yönergelerin
hepsi olağan seyreden bir ders üzerinedir. Derste konu ile ilgili oluşacak
sıkıntılı durumlarda öğretmene önerdiği bir çözüm bulunmamaktadır.
*7.sınıf
öğrencilerine hitap eden bu kitaptaki etkinlikler bir sonraki sene TEOG
sınavına girecek öğrenciler için düşük seviyededir.
*4 temel
beceri ve dil bilgisi öğretimi adına kazanımlar ile metne başlayan kılavuz
kitabın, diğer becerilere göre –her ne kadar dinleme metinleri bulunsa da- dinleme becerisini ihmal ettiği görülmüştür.
Diğer alanlara göre dinleme becerisi için yeteri kadar etkinliğe yer vermemiştir.
*Kitabı ayrıntılı
işlerken de belirttiğimiz gibi kılavuz kitap öğretmenin her hareketini
yönergelerle belirtmiş, çok gereksiz ayrıntılara yer vermiş, öğretmeni özgür
bırakmamıştır.
* Türkçe
dersi kılavuz kitabı olduğu için en çok dilsel/sözel zekâya hitap etmiş, farklı zekâ alanlarıyla ilgili etkinliklere yer vermemiştir.
Kitabımızın olumlu
yönleriyle eleştirilerimize devam edelim:
*Öğretmen
Kılavuz Kitabı hem öğretim programının etkili ve verimli bir şekilde
uygulanmasını sağlamakta hem de öğretmenlere programı tanıtan önemli bir
materyaldir.
*Ders
planlamasına yardım eder, disiplin problemlerini ortadan kaldırma konusunda bir nevi
önlem görevi görürler.
*Derse
hazırlıklı gelme konusunda öğretmene kolaylık sağlar.
*Öğretmeni gelişen öğretim yöntem ve tekniklerinden
haberdar eder, eksiklerini kapatır.
*Günümüzdeki
sistemde kabul edilen yapılandırmacı yaklaşıma göre öğrenci merkezli eğitime
uygun etkinlik ve uygulamalar yer almaktadır. Bu açıdan oldukça yararlıdır.
*Metinlerin
işlenişinde ulaşılmak istenen hedefler açıkça belirtilmiştir.
*Öğrencileri
araştırmaya yöneltecek ödevlere ve
projelere yer verir.
*Kitaplar
Türkiye’nin dört bir yanında okutulduğu için kılavuz kitapları kullanan
öğretmenlerin öğrencileri ortak bir Türkçe kazanımı edineceklerdir.
Kitabımızı incelediğimizde gördüğümüz olumlu ve olumsuz yönleri yukarıda belirttik. Şimdi kılavuz kitabın işlevini arttırmak için önerilerimizi sıralayacağız:
*Yukarıda da belirttiğimiz gibi kılavuz kitap öğretmenin atacağı her adımı, yapacağı her etkinliği en ince ayrıntısına kadar belirmekte, bunun yerine yapılacak faaliyetler öneri olarak yer almalı, içeriği öğretmenin inisiyatifine bırakılmalıdır.
*Kılavuz kitapta dersin işlenişinde sınıfın durumu dikkate alınarak farklı düzeyde etkinlikler yer almalı, öğretmenden kendi sınıf düzeyine hangisi uyuyorsa onu uygulaması istenmelidir.
*Kitabımızda tema için önerilen kitaplar genellikle "100 Temel Eser" içinden seçilmiştir. Değişen teknoloji ve toplumsal hayat düşünüldüğünde günümüz çocuklarının bu kitapları okumaktan sıkıldığı görülmektedir. Bu kitapların yanı sıra çağı yansıtan, öğrencilerin ilgisini çekecek güncel kitaplara da yer verilmeli, çocuklar böylelikle okumaya teşvik edilmelidir.
*Kitabımızda temaların işlenişinde sosyal aktivitelerin azlığı göze çarpmaktadır. Öğretimdeki yaşama yakınlık ilkesini düşündüğümüzde tema ve metinlerle ilgili sosyal etkinlikler öğrenciye okulu ve dersi sevdirecek; öğrenmenin kalıcılığını sağlayacaktır.
*Metinlerin işlenişindeki kazanımları incelediğimizde dinleme kazanımlarının yetersiz olduğunu söylemiştik. Dinleme kazanımı sadece dinleme metinlerinde yer almamalı, okuma metinlerinin içinde de bu beceriyle ilgili etkinliklere yer verilmelidir.
Kitabımızı incelediğimizde gördüğümüz olumlu ve olumsuz yönleri yukarıda belirttik. Şimdi kılavuz kitabın işlevini arttırmak için önerilerimizi sıralayacağız:
*Yukarıda da belirttiğimiz gibi kılavuz kitap öğretmenin atacağı her adımı, yapacağı her etkinliği en ince ayrıntısına kadar belirmekte, bunun yerine yapılacak faaliyetler öneri olarak yer almalı, içeriği öğretmenin inisiyatifine bırakılmalıdır.
*Kılavuz kitapta dersin işlenişinde sınıfın durumu dikkate alınarak farklı düzeyde etkinlikler yer almalı, öğretmenden kendi sınıf düzeyine hangisi uyuyorsa onu uygulaması istenmelidir.
*Kitabımızda tema için önerilen kitaplar genellikle "100 Temel Eser" içinden seçilmiştir. Değişen teknoloji ve toplumsal hayat düşünüldüğünde günümüz çocuklarının bu kitapları okumaktan sıkıldığı görülmektedir. Bu kitapların yanı sıra çağı yansıtan, öğrencilerin ilgisini çekecek güncel kitaplara da yer verilmeli, çocuklar böylelikle okumaya teşvik edilmelidir.
*Kitabımızda temaların işlenişinde sosyal aktivitelerin azlığı göze çarpmaktadır. Öğretimdeki yaşama yakınlık ilkesini düşündüğümüzde tema ve metinlerle ilgili sosyal etkinlikler öğrenciye okulu ve dersi sevdirecek; öğrenmenin kalıcılığını sağlayacaktır.
*Metinlerin işlenişindeki kazanımları incelediğimizde dinleme kazanımlarının yetersiz olduğunu söylemiştik. Dinleme kazanımı sadece dinleme metinlerinde yer almamalı, okuma metinlerinin içinde de bu beceriyle ilgili etkinliklere yer verilmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder